|
Innleiing"Is it a bird? Is it a plane? No, . . . "I Milarepa-biografien står det han kunne fly gjennom lufta sittande. Buddhistisk lære er variert. Somme verk og personar står fram, og den tibetanske yogien Milarepa eller Milaraspa (1040-1123) er ein. Han blir høgakta som den største diktarheilage i Tibets historie. Skriftene hans, som ofte blir vist til som Milarepas songar, er kanoniske Mahayana-tekstar. Han gir uttrykk for djupe sannkjenningar med heilt uvanleg klarleik og venleik. Og så kunne han fly - i yogi-tradisjonen. Det trur mange. Det første kapittelet nedanfor er frå eit verk som blei redigert av Walter Y. Evans-Wentz, Tibet's Great Yogi Milarepa [Tm]. Sidetilvisingane er til den boka. Det andre kapittelet inneheld hundre læresetningar. Dei er frå "Hundre tusen songar av Milarepa" [Hts], i omsetting ved C. C. Chang. Milarepa-utdrag på engelsk: [Meir].
Ord av Milarepa1. Vern deg sjølv, men ikkje så det vitnar om forvirringLiksom-fromheit er for å gjere einkvan til lags. [Jf. Tm 300]For å sjå guddommelege vesen, son for all vond karma. [Jf. Tm 251] Måtte alle som oppriktig søker Sanningslandet, ikkje bli forstyrra av hindringar. [Tm 189] Skund deg langsamt for å komme fram fort. [Jf. Tm 273] Djupe innvigingsord tener som lenker for dei som ikkje er innvigde. [Jf. Tm 272] Ein gledesfest kan også tene andre. [Jf. Tm 308] Unngå liking og misliking. [Tm 285] Ein bør bruke jamvel sjukdom som middel til framgang på vegen. [Jf. Tm 258] Eg har gløymt å tenke på håp. [Tm 246] Eg har aldri verdsett ordkunnskap sett ned i bøker i konvensjonell form. [Jf. 245] Ein bør ikkje vere overivrig og hastig til å sette ut og hjelpe andre, men ha bestemt seg for å bli Buddha sjølv. [Tm 271] Verdsleg snakk forstyrrar meditasjonen min. [Tm 224] Om ikkje rein kjærleik og vørdnad ligg i hjartet, kva vinst er det å bygge ein heilagdom (stupa)? [Tm 263] I denne verda blir ikkje dei verkeleg kloke og lærde verdsett eller prisa. [Jf. Tm 219 ] Vern deg sjølv med tru og individuell visdom. [Jf. Tm 300] Vi deg til mantrayanisk studium og praksis. [Jf. Tm 234] For unge jenter høyrast kjærleikssongar herlege ut, men ikkje prosaiske preiker. [Jf. Tm 219]
2. Å narre vennar er skammelegÅ narre vennar som stoler på deg, er skammeleg og lumpent. [Jf. Tm 226]
3. Bring lære ut i kvardagspraksis, for gode blir ikkje prisa høgtEit reinsa hjarte høver, og det same kan heilhjarta bønn gjere også. [Jf. Tm 300]La ikkje verdas narregleder freiste meg. la meditasjonsroa auke. [Tm 193] Ver alltid velståande (passar godt folk) [Tm 255] Kjernen av nytte er djup medkjensle. [Jf. Tm 210] Gi ikkje etter for lyst til [låge] avspreiingar og fåfengde frivolitetar. [Jf. Tm 195] Eg har gløymt alt som er sagt i skrivne og trykte bøker. [Tm 246] Eg har gløymt all slags tru, alle dogme og alle definisjonar. [Jf. Tm 246] Konvensjonelle spørsmål og svar fører til forvirring. [Jf. Tm 245] Gode menn blir ikkje prisa, men dei vonde blir det. [Tm 219] Eg blei fødd naken, derfor er det inga skam i det. [Jf. Tm 221] Ver oppriktig i anger. [Tm 228] Oppretthalde Staten (av yoga) og distraksjon vil fly av. [Jf. Tm 273] La studium og oppofring bli retta til den rette vegen. [Jf. Tm 271] Ein gurus menneske-skikkelse er berre køyretyet hans. - W. Y. Evans-Wentz, jf. 44n] Det finst eit signa og lykkeleg rike. [Jf. Tm 300] Sann rettleiing og misvisande freistingar - bed om å vite forskjellen]. [Jf. Tm 299 og 300] Konvensjonell tru er født av ei kjensle av skam og plikt. [Jf. Tm 299] Uheldige vesen klamrar seg til verdslege ting. [Jf. 179] Kontempler for sann suksess. [Jf. Tm 256] Luk vekk all hykling. [Tm 189] Bring læra ut i praksis i kvardagen din. [Jf. Tm 270] Den verdigaste er opptatt av å vende eit velsigna menneskeliv til det mest fordelaktige. [Jf. 225] Det er ikkje behov for verken stupaer eller tsha-tshaer av leire. [Tm 261] For meg er ikkje sjukdom verkeleg. [Jf Tm 268]
Utvalde læresetningarHugen som sansar frigjeringsland (vimutti), kan la stor venleik straume fram. Songane handlar om Dharma (rett ferd, o.a.) som er felles for all buddhisme.
HugreinsingÅ skaffe til vegar visdom er mest dyrebart. Det leier steg for steg til fullkommenskap. [Hts 501-2] Tankane kjem og går av seg sjølv, eg har gløymt korleis ein skjuler ting. [Hts 579-80] Prøv å meditere utan avsporingar. [Hts 564-66] Meditasjon i einsemd er i seg sjølv teneste for folk. [Hts 81-83] (2) Ustabil tru er som skodde. [Jf. Hts 626-27] Vakt deg sjølv til alle tider og på alle vis. [Hts 92-93] Slektningar er ei kjelde til anger og til å vere ulykkeleg. [Hts 121-22]
Ens sliktRikfolk er elendige skapningar med pengane sine, fattigfolk er elendigr skapningar utan pengar. [Hts 665] Den uvitande, blinde både for vondskap og dyd, sløser fort vekk liva sine. [Hts 566-67] Raseri fører ein til dei Nedre Rika, så styr harmen din. [Hts 626-27] Det er bra for jungeltigeren å opphalde seg i dei djupe skogane. [Hts 587] Framtidige liv kan kanskje vare lenger enn dette livet. Veit du korleis du skaffar forråd til dei? [Med Hts 145-46] Kor trist er det å vite at ulike slags forvirring og forblending fyller hugane til folk. [Jf. Hts 566-67] For mangt løfter føre til at ein narrar seg sjølv. [Hts 650-51] Eg kjenner meg tristast for dei som aldri enser dei framtidige liva sine, men som gir seg over til vonde gjerningar. [Jf. Hts 566-67] Utan at ein er oppriktig og villig har ikkje rike offergåver noka verkeleg meining. [Hts 665] Å finne ein retteleg buddhist mellom hundre er vanskeleg! [Hts 116] Devaene i den fem høgare og tolv lågare rika kan berre leve til fortenesta deira er oppbrukt. [Hts 663] (3) Du bør vite kva som er kjernen og kva som er skalet i buddhismen, så ikkje det du lærer, berre fører til forvirring. [Hts 665] Gåverike etterfølgarar enser merksamt den djupe, vesentlege læra. [Hts 81-83]
Kor tåpeleg er tanken på at det er godt å vere dyr. [Jf. Hts 566-67]
Å søke gjetord og ære og prøve å bevare dei og frykte å mister dei - det er langt betre å ha verken gjetord eller ære. [Hts 288-89] Ri på rette flids hest. [Hts 501-2] Å samle seg rikdom og pengar innbyr fiendar. [Hts 122] Den som liker å vere omgitt av folk, blir fort skuffa. [Hts 564-66]
Klokt styrt levevisVerken munkar eller lekfolk kan kaste vekk moralsk disiplin. [Hts 501-2] Kvinner som er så pene å sjå til som bilde på ein vegg, treng Dharma, elles er det ikkje bruk for dei. [Hts 290] Urette gjerningar bør ein sky. [Hts 552] Utan Dharma er gamle menn som tre som forfell. [Hts 653-54] Det er nobelt å gjere godt. [Hts 501-2] (3) Utan Dharma, er ungjenter berre dekorerte kyr. [Hts 653-54] Utan Dharma er underlegne kvinner akkurat som revetisper, hendige og utspekulerte, og det dei gjer har liten verdi. [Hts 653-54]
UttrykkAlle tilhengarar er fantom. [Hts 517-18] Utan Dharma er mindreverdige menn er som ein kramkars esel: ei stor bør gjer dei lite godt. [Hts 653-54] Blant tusen hovud set du mest pris på ditt eige. [Hts 284] Visste du at frendane dine er fiendane dine? Om slikt er sant, skulle du sant og viss dra vekk frå dei. [[Hts 145-46] Stopp all sladder ved å vere likegyldig til slikt. [Hts] Ville aper er ikkje redde for å falle. [Hts 81-83] Éin jobbar hardt for å samle rikdom som andre kjem til å bruke. [Hts 122] Babling og skravling vil berre forstyrre andre sine sinn. [Hts 387-88] Søtleik kan ein ikkje oppleve berre ved å høyre korleis sukker smakar. [Jf. Hts 123-24] Folk som forsyndar seg, øydelegg mykje, som bederva feitt. [Jf. Hts 632-33] Den kjæraste skatten er Visdom-Paramita. [Hts 501-2] Dersom du vel å hjelpe ein takklaus fiende, får du ikkje nokon venn, men skade. [Hts] (4) For den som ikkje kan praktisere Dharma, blir livet [ganske] meiningslaust. [Hts 627-28]
Å bli gammalNår alderdommen sig over ein, blir kroppen bøygd. [Hts 554-55] Helse og styrke vil med tida forlate deg. [Hts 632-33] Det er vondt å sjå ein kropp bli skrøpeleg og heilt utsliten. [Hts 554-55] (2) Du ser at tida til å døy nærmar seg. Bestemor, kan du møter dauden med sjølvtillit? [Hts 136-39] (3)
Alltid gladEg er glad så lenge eg er i live. [Hts 110-12] Med eller utan partnarar er eg alltid glad og nøgd. [Hts 517-18, 537-38] Sidan eg ikkje treng å førebu meg for noko, eg er lykkeleg. [Hts 110-12] Sidan eg ikkje er opphøgd kledt som ein prest, eg er lykkeleg. [Hts 110-12] Eg lever som eg vil, og bekymrar meg ikkje for eigedom. [Hts 110-12, 579-80] Naturleg lever eg, og kjenner meg glad, glad, alltid glad. [Hts 422-23] (6)
Råd til ein nær disippelKjenn alle heimland som illusjonar. Ta dei sju ariske (noble) rikdommane til skattar [tru, sjølvstyring, gåvmilde, rett lærdom, høveleg moralsk framferd, måtehald og kunnskap].
Vidare læreordVisdomsgudar og -gudinner seier ikkje nei til sansegleder; ein stor yogi veit dette til fulle. [ "Song of Six Essential Points", i Mss] Kjenn att som spontan den lysande sjølv-merksemda. [Mss] Kjernen i deg, klar som rommet, er enkel. [Mss] Samsara og Nirvana blir opplevd som eitt. [Mss.]
Om å roe hugenPrøv å sjå havbårene. Dei er ikkje skilde frå sjøen. [Esm] |
Esm: Seaton, Paul K. The Essential Songs of Milarepa. Booklet 87. Grand Rapids, MI: Quiet Mountain, 1995-2000. På nett. Hts: Hundred Thousand Songs of Milarepa, tr. Garma C. C. Chang, Band 1 and 2, New York: University Books, 1962. Mss: Riggs, Nicole. Milarepa: Songs on the Spot. Eugene, OR: Dharma Cloud Press, 2003. Sis: Garma C. C. Chang, tr. Sixty Songs of Milarepa. Selected and introduced by Bhikkhu Khantipalo. Kandy: Buddhist Publication Society, The Wheel Nr. 95/97, 1980 and 2006 (På nettet)
Tm: Evans-Wentz, Walter Yeeling, ed. Tibet's Great Yogi Milarepa. 2. utg. London: Oxford University Press, 1969.
|
Seksjon | Sett |
Brukargaid ᴥ Ansvarsfråskriving © 2009–2018, Tormod Kinnes, cand.philol. [E‑post] |